Predtým ako začnete hrať - Metla a zametanie

Autor: Veronika Kvasňovská | 8.9.2014 o 7:00 | Karma článku: 4,54 | Prečítané:  469x

Veľmi dôležitou súčasťou curlingu je zametanie a metla samotná. Zametanie je divácky najvýraznejšia súčasť tohto gentlemanského športu. Ak má tím vynikajúcich a zdatných zametačov, môže zachrániť aj zle hodený kameň. Nepoužíva sa  samozrejme hocijaká metla určená do kuchyne. Ako vyzerala metlička v minulosti a ako dnes a na čo je vlastne zametanie dobré, nájdete v článku.

Metla včera a dnes

Curlingová metla sa používa na zametanie ľadu pred idúcim kameňom. Často ju hráči používajú aj ako rovnovážnu pomôcku počas odhadzovania kameňa. Skip používa metlu aj na ukazovanie, ktorým smerom má hráč kameň odhodiť.

Kedysi boli metly vyrobené z kukuričných vlákien a boli podobné domácim metlám. Zametanie s kukuričnými metlami je však veľmi fyzicky náročné, preto starší curleri začali používať metly podobné kefám. Dnes kefy nahradili tradičné kukuričné metly na všetkých hráčskych úrovniach, ale všeobecne sú označované ako metly. Curlingové kefy môžu mať hlavu z tkaniny, prasacích chlpov alebo konskej hrivy. V súčasnosti sa používajú metly zo syntetických materiálov. Rúčky moderných curlingových metiel sú zvyčajne duté trubice vyrobené zo sklolaminátu alebo karbónových vlákien, predtým to boli masívne drevené poriská. Tieto duté rukoväte sú ľahšie a pevnejšie ako drevené rukoväte, umožňujú rýchlejšie zametanie a taktiež umožňujú aplikovať viac sily na metlu bez toho, aby sa ohýbala.

Zametanie

Zametať kameň môžu dvaja zametači v momente, keď sa kameň dotkne prvej tee-line a keď ho pustí odhadzujúci hráč. Môžete sa stretnúť aj s tým, že kameň zametajú traja alebo dokonca všetci štyria hráči. Pravidlami je to dovolené, ale tretí a štvrtý zametajúci hráč má na kameň iba nepatrný vplyv. V číslach vyjadrené: zametač najbližšie ku kameňu má 65% vplyv, druhý metač už iba 33% a tretí 1-2%. Zametači zvyčajne stoja na náprotivných stranách dráhy kameňa, ale môžu byť aj na rovnakej strane. Zametanie sa musí vykonávať zo strany na stranu, kolmo na dráhu kameňa, nikdy nie smerom ku kameňu a od kameňa. Metla sa drží v tretine dĺžky od hlavice a od konca rúčky tak, aby telo smerovalo k cieľovým kruhom (aby sme pri zametaní necúvali).

Zametanie je dobré z troch dôvodov: znižuje trenie pod kameňom, znižuje mieru zatáčania kameňa a odstraňuje nečistoty, ktoré by mohli ovplyvniť dráhu kameňa. Kameň zatáča tým viac, čím je pomalší. Čiže  zametanie pred kameňom predlžuje a narovnáva dráhu kameňa. Tlak a rýchlosť hlavy metly sú kľúčovými, zvyšujú nepatrnú vrstvu vlhkosti, ktorá sa vytvára pod kameňom, a práve vďaka tejto vrstvičke ide kameň ďalej aj o 3 metre.

Jedným zo základných strategických aspektov curlingu je vedieť, kedy zametať. Ako som popísala vyššie, keď je ľad pred kameňom zametaný, kameň zvyčajne ide ďalej a rovnejšie. Niekedy sa počas hry stane, že kameň nie je úplne presne odhodený alebo zatáča viac, ako je žiaduce, a skip sa musí rozhodnúť, čo urobí. Aj keď má kameň ideálnu rýchlosť, tím môže kameň zametať. Je to z dôvodu, aby kameň nezatočil príliš a nenarazil napríklad do guardu. Skip sa musí rozhodnúť, čo je lepšie: dostať svoj kameň za guard, ale kameň bude ležať na horšej pozícii v zadnej časti kruhov, alebo kameň narazí do guardu.

Komunikácia a zametanie

Curling je „ukričaný“ šport. Kričí skip ako aj zametajúci hráči. Metači sú zodpovední za dĺžku kameňa, kričia skipovi, kde pravdepodobne kameň zastane. Toto vyžaduje, aby mali zametači naozaj dobrý odhad. Pomôckou pri odhade bývajú stopky. Tímy zvyčajne na urýchlenie komunikácie využívajú systém zón. Priestor od hog-line až po back-line je rozdelený na zóny (viď obrázok) a hráči kričia iba číslo zóny namiesto: „zastane na rozhraní červených a bielych kruhov vzadu“. Skip je zase zodpovedný za smer kameňa. Z náprotivných kruhov najlepšie vidí, či bol kameň odhodený správnym smerom a či zatáča dostatočne alebo naopak príliš. Ak zatáča príliš, kameň sa bude zametať, aby tím udržal jeho dráhu čo najrovnejšiu.

Takže komunikácia pri odhode zvyčajne vyzerá takto: ihneď, ako odhadzujúci hráč pustí kameň, zametači zakričia číslo zóny, v ktorej kameň pravdepodobne zastane. Skip následne zakričí informáciu o točení kameňa a vydá povel sweep (zametať) alebo up (nezametať). Tieto povely sú medzinárodne zaužívané, ale samozrejme niektoré tímy si kričia povely podľa vlastného vkusu :). Následne opäť kričia zametači rýchlosť, mali by to urobiť viackrát počas dráhy kameňa, pretože sa mohol zmeniť ich odhad alebo kameň môže začať skôr brzdiť. Jednoducho povedané, komunikácia medzi skipom a zametačmi by mala byť čo najintenzívnejšia a čo najhlučnejšia.

Veronika

PS. Pridávam aj krátke video The evolution of the curling broom, v ktorom olympijský víťaz John Morris popisuje jednotlivé typy metiel.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Kupujúci Japonec? Neexistuje, tvrdia stánkari z vianočných trhov

Strávili sme jeden deň so stánkarmi, aby sme zistili ako vidia návštevníkov spoza svojich pultov.

EKONOMIKA

Deti boháčov majú vlastnú sieť, stojí za ňou Slovák

Byť bohatým je nuda, keď vás nikto nevidí.


Už ste čítali?